Instrumente pedagogice de lucru

Instrumente pedagogice de lucru

  1. /
  2. Despre
  3. /
  4. Instrumente pedagogice de lucru

Pentru a crea un mediu de învățare cât mai aproape de o clasă reală, proiectul Platforma e-learning a profesorilor de religie propune trei tipuri de instrumente pedagogice de lucru:

1. O platformă de interacțiune în timp real

Este vorba de platforma Google Meet de interacțiune cu video și text cu elevii, care este o aplicație din suita Google (for Education sau Enterprise) pe care fiecare profesor de religie o poate accesa doar dacă are un cont de tip @gmail.com.

Meet este o aplicația Google, o platformă de comunicare instant prin video și chat, unde profesorii vor putea crea un link de întâlnire, iar participanții trebuie doar să-l acceseze, fără să aibă vreun cont, pentru a putea intra în sesiunea online. Meet oferă comunicare cu participanții video, microfon și prin chat, partajarea ecranului, activarea modului silențios pentru anumiți participanți, împărtășirea de alte link-uri prin chat, înregistrarea întâlnirii. Pentru a participa la întâlnire, elevii trebuie să acceseze link-ul fie de pe laptop (din browserul Google Chrome), fie de pe mobil (aplicația Hangouts Meet de la Google) și să aibă activate microfonul și/sau camera web.

2. O platformă e-learning

Dincolo de întâlnirea live, profesorii de religie vor putea să ofere elevilor materiale extra, teme pentru acasă și să le urmărească progresul.

Platformei e-learning a profesorilor de religie, care poate fi accesată la adresa: e-Religie îți propune să prezinte exemple de resurse didactice care să evidențieze diversitatea situațiilor educaționale și care să încurajeze autonomia, reflexivitatea și creativitatea profesorilor de Religie, cât și promovarea colaborării, a schimbului de experiență și împărtășirea de bune practici între profesorii de religie, pentru a face Ora de Religie mai adaptată nevoilor elevilor și contextelor variate în care se poate realiza învățarea. Implementarea proiectului platformei are un impact bun asupra Orei de Religie prin creşterea contribuției disciplinei religie la formarea personalităţii elevilor în concordanţă cu valorile creştine.

De asemenea, Platforma e-learning a profesorilor de religie își propune să faciliteze folosirea documentelor curriculare, manualelor școlare, activităților de învățare, reperelor metodologice, aspectelor privind evaluarea și care permite feedback din partea profesorului, planificarea conținutului și pregătirea materialul de prezentare digital.

3. Resurse și aplicații de învățare

Aceste resurse și aplicații vor fi create de profesorul de religie sub formă de exerciții, fișe, imagini, proiecte de lecții, clipuri pe care le putem folosi atât în timpul lecțiilor live, cât și ca teme de lucru pentru acasă. Aici putem aminti aplicații precum LearningApps, Google Forms, precum și surse de inspirație pentru filme, cântări religioase, teme și studiu individual.

LearningApps.org, este un instrument Web ce poate fi folosit în proces de educaţie şi de evaluare, poate sprijini procesul de instruire prin metode interactive și care are în vedere Jocul didactic, metodă ce are o valoare deosebit de importantă în dezvoltarea capacităţii şi formarea personalităţii elevilor în activităţile instructiv-educative.

Modulele/exercițiile (denumite Apps)  existente pot fi integrate direct în conținuturile de învățare corespunzătoare, sau redactate/ajustate la necesitate, dar pot fi și elaborate online de utilizatorii. Aplicația  LearningApps  are ca scop de a aduna module care pot fi reutilizate și de a le pune la dispoziția utilizatorilor. Aceste module nu conțin un scenariu concret de învățare, ci se axează exclusiv la partea interactivă.

Google Forms este un alt instrument util pentru cadrele didactice în activitatea pe care o desfășoară la școală, precum și modul de realizare a formularelor. Acesta face parte din Google Drive, care este un serviciu gratuit de stocare și sincronizare a fișierelor.

Cu ajutorul instrumentului Google Forms, profesorul poate elabora teste online și în realizarea unui studiu, a unui sondaj etc. Pentru a putea folosi Google Forms utilizatorul trebuie să aibă un cont de Google Mail. Fiecărui formular i se va stabili un titlu și o descriere, pentru o identificare ușoară a sa printre alte formulare elaborate. Itemii din cadrul unui formular pot fi itemi de mai multe tipuri: cu răspuns scurt, paragraf, cu răspunsuri multiple, casete de selectare, dropdown, scară liniară, grilă cu mai multe variante, data, precum și ora.

Formularul poate fi ”îmbogățit” cu ajutorul imaginilor și a videoclipurilor. Acestea pot fi inserate cu ajutorul butoanelor Add image (Adăugați o imagine), respectiv Add video (Adăugați un videoclip). În utilizarea instrumentului Google Drive un rol important îl are creativitatea celui care îl folosește. Cu ajutorul lui Google Drive testele devin mai prietenoase, iar orele mai atractive.